Nina Pecci - Restless Soul 

 

Osa 1. Biisin studiosessio miksaajan näkökulmasta

 

Nina Peccin Restless Soul -biisin tuotantoprojekti käynnistyi, kun Josa Mononen otti yhteyttä ja kertoi haluavansa äänittää uuden bändiprojektinsa biisin. Josa oli tuttu mies etukäteen Stonehills -bändistä, jonka kanssa olen aiemmin tehnyt studiohommia. Tutustuin biisin demoon hyvissä ajoin, jotta sain käsityksen biisistä ja millaista tuotantoa sille haluttiin. Kävimme läpi tyylillisiä asioita, kuten rumpusoundit, joilla on mielestäni suuri merkitys kappaleen kokonaissointiin. Mietimme myös etukäteen, mitä soittimia biisiin äänitetään. 

 

Suunnittelutyö studiolla ennen äänityksiä

 

Aloitimme Josan kanssa studiolla äänitystavan valinnalla: Äänittäisimmekö bändiä livenä vai soitin kerrallaan? Päädyimme aika tavanomaiseen hybridiratkaisuun, jossa äänitetään ”pohjat” livenä ja sitten päällesoitot ja laulut erikseen. Halusimme kuitenkin, että laulaja (Niina Pesonen) laulaa samaan aikaan kun pohjia äänitetään, jotta soittajat pääsisivät oikeaan tunnelmaan soittaessaan. Ajatuksena oli, että näitä ensimmäisiä raitojakin voidaan käyttää, mikäli erityisen hyviä ottoja tulee. Kitaristi, jonka oli tarkoitus soittaa vain kitarasoolo, ei tulisi studio-osuuteen vaan hän lähettäisi myöhemmin kotona äänittämänsä valmiin kitarasoolon. 

 

Kappaleeseen valittiin tietoisesti varsin pelkistetty instrumentaatio; akustiset rummut, basso, piano ja sähkökitarasoolo. Jätimme näin pelivaraa, jos myöhemmin ilmenee tarvetta muillekin soittimille. Saimme sovittua äänityspäivät noin kuukauden päähän. Tämän aikana bändi teki viimeisiä viilauksia kappaleeseen.

 

Studiotyöskentelyä

 

Äänityspäivänä bändi saapui studiolle ajoissa ja täynnä intoa. Aloitimme laitteiston kasaamisen rummuista. Olimme sopineet, että Josa soittaisi studion rummuilla, mutta toisi omat pellit ja virvelin mukaan. Josan pystyttäessä rumpusettiä laitoin muut soittimet valmiiksi. Piano sijaitsee studiolla eri huoneessa kuin rummut, mikä sopi tähän äänitystapaan erinomaisesti. Pianisti ja laulaja operoivat omassa huoneessaan ja rumpali ja basisti omassaan. Pianona toimi studion oma digitaaliflyygeli mallia ”bumtsibum”. Päätin äänittää pianon sekä DI-boksien kautta että midinä. Näin pääsisin jälkikäteen muuttamaan pianon soundia tarvittaessa. Laulumikrofoniksi valitsin vanhan Neumann U67:n, koska se on perinteisesti toiminut erinomaisesti naislaulajille. 

ninapecci.jpg

Isommassa tilassa rumpusetti oli saatu kasattua mieleisellä tavalla. Pyysin Josaa soittamaan hieman biisiä, jotta kuulisin miten hänen soitto ja kyseiset rummut soivat tässä tilassa. Pienen virityksen ja demppauksen jälkeen ne soivatkin erinomaisesti. Lopuksi mikitin rummut etukäteen miettimälläni tavalla. 

 

Studiosessioiden tekninen osuus

 

Seuraavana edessä oli soundien säätäminen. Rumpujen osalta käytin kanavissa hieman EQ:ta ja korjailin hieman mikitystä. Rumpuja äänittäessä on tärkeää, että kaikki mikit ovat hyvässä vaiheessa (phase) keskenään. Tämä tarkoittaa sitä, että kun esimerkiksi virvelin ylä ja alapuolella on mikit, jotka osoittavat molemmat samaan suuntaan eri puolelta virveliä, täytyy luultavasti jommasta kummasta kääntää vaihe (phase invert). Kaikkien mikkien vaiheet täytyy tarkistaa ja etsiä paras mahdollinen kombinaatio vaiheenkäännön ja mikrofonien asettelun avulla.

PHOTO-2021-10-13-20-26-33.jpg

Bassossa oli äänittäessä kuuntelussa Ampeg Classic UAD-plugin, jonka kautta hoitui basson kuuntelu äänittäessä. Miksausksessa käytin bassosoundiin lopulta UAD Ampeg B15-plugaria. Pianosta äänitin sekä linjalähdön että midin. Äänityksissä pianosta kuunneltiin vain linjalähtöjä, eli pianon omaa soundia. Lauluun laitoin naisäänelle sopivan Neumann U67 mikrofonin. Bassossa, laulussa ja pianossa en käyttänyt äänittäessä lainkaan EQ:ta. Laulua kompressoin hieman jo äänittäessä UAD LA-2 pluginilla. 

 

Kuuntelut saatiin säädettyä koko bändille helposti ja biisin tempokin löytyi nopeasti. Pohjaraitojen äänittäminen sujui mukavasti. Äänitimme useita ottoja, joista sitten valitsimme parhaan kokonaisuuden. Parhaan otonkin sisälle tulee soittajilta aina pieniä virheitä, jotka editoin kuntoon Pro Toolsilla. Se on käyttämäni äänityssofta, jolla hoituu äänitys, editointi ja miksaus kaikki samassa työpöydässä. 

 

Päätimme äänittää lauluosuudet uudelleen eri päivänä. Äänityspäivänä Niina tuli studiolle ja äänitimme samalla mikrofonilla ja asetuksilla useita lauluottoja biisistä ja editoin ne myöhemmin eheäksi kokonaisuudeksi. Käytin lauluja editoidessa myös Melodyne-pluginia, jolla voi korjata pieniä yksittäisiä vireongelmia. En virittänyt lähellekään kaikkea sataprosenttisesti, koska mielestäni sellainen soundi ei sovellu tähän tyyliin. Päädyin virittämään joitakin kohtia maltillisesti ja samalla fiksasin pienet laulun rytmiikkaan liittyvät virheet. 

 

Josa halusi testata biisiin myös akustista kitaraa, jonka lupasin itse soittaa ennen miksaamista. Eräänä päivänä studiolle sattui kaverini ja erinomainen kitaristi Pertti Feller, joka suostui soittamaan akustisen kitararaidan sisään. Äänitin Neumann U89 mikrofonilla useamman raidan, joista editoin hyvän akustisen kitararaidan biisiin. Tässä vaiheessa oli äänitetty kaikki mitä oli suunniteltukin, joten laitoin bändille raakaversion kappaleesta. Bändin ja minun mielestä biisi oli valmis miksattavaksi, joten siirryin miksausvaiheeseen. 

 

Miksaus ja masterointi

 

Käytän miksatessa itsetekemääni Pro Tools -templatea, jonka importoin sessioon aina siinä vaiheessa kun miksaus alkaa. Tässä välissä otan yleensä pois kaikki väliaikaiset pluginit, paitsi ne jotka ovat merkittävä osa soundia. Tätä kappaletta miksatessa käytin paljon eq:ta, kompressoreja, limitterejä, de-essereitä, kaikuja ja muita efektejä. Lauluun päädyin tekemään paljon volumeautomatioita. Muut soittimet miksaantuivat aika lailla normaalilla tavalla. 

 

Kun ensimmäinen versio, johon itse olin tyytyväinen oli valmis, lähetin siitä version bändille. Bändi tykkäsi siitä, mutta halusivat muutamia muutoksia siihen. Esimerkiksi osa akustisista kitaroista haluttiin jättää pois lopullisesta versiosta. Seuraavaan versioon korjailin hieman vielä miksausta ja tein bändin haluamat muutokset. Tämä versio olikin bändin mielestä hyvä, joten miksaus oli valmis. Masteroijaksi valikoitui luottomasteroijani Hannu Hattunen, joka masteroi miksauksen niin, että se soi hyvin esim. Spotifyssä.

PHOTO-2022-01-16-20-07-06.jpg

Heikki/Guru Studio

 

Kappaleessa käytetyt mikrofonit ja DI-boksit:

 

Kick AKG D112

Kick2 Neumann U89

Snare SM57 X 2

RTom BeyerDynamic 201

FTom BeyerDynamic 201

OH 2 X AKG414

Ride AKG451

Ambience 2 X Sontronics STC1S

 

Bass LA audio DI box -> UAD Ampeg B15

Piano Radial stereo DI box, midi -> Native The Grandeur plugin 

Akustinen Neumann U89

Laulu Neumann U67