Gikker on verkkopalvelu, joka yhdistää esiintyjät ja esityksiä tarvitsevat helposti, turvallisesti ja ilman turhaa säätöä. Palvelu avattiin kokonaisuudessaan kesällä ja siihen on rekisteröitynyt yli 150 käyttäjää. Palvelun kehitystyössä on ollut alusta asti mukana erilaisia artisteja ja syksyn aikana käyttäjäkokemuksia on kartoitettu niin esiintyjiltä kuin myös tilaaja-asiakkailta.
- Haluamme kuunnella asiakkaitamme ja kehittää Gikkeriä yhdessä heidän kanssaan. Nyt tehtävät uudistukset ovat erittäin merkittäviä ja tulevat varmasti herättämään mielenkiintoa niin vanhojen kuin uusien asiakkaiden keskuudessa, Juha Paavilainen Gikker-palvelusta kertoo.
Palvelu on uudistusten myötä entistä selkeämmin varaus- ja laskutuspalvelu ja muutokset liittyvät erityisesti hinnoitteluun, laskutusprosessiin ja tiimilaskutukseen.
Esiintyjän osalta Gikkerin palvelumaksu muuttuu erillisistä 9% tai 11% prosenttiperustaisista palvelumaksuista 5 % palvelumaksuun yhtä laskutusta ja palkanmaksua kohden. Järjestelmään tulee myös tiimilaskutusominaisuus eli yhtye tai ryhmä voi jakaa palkkion laskutuksen Gikkerin kautta. Tällöin jokaisen laskuttajan palvelumaksu on sama 5 % omasta osuudesta. Gikker-palveluun kuuluu normaalisti myös vuosimaksu, mutta nyt palvelun vuosimaksu on poistettu vuoden 2021 osalta. Palvelun käyttö on siis ilmaista vuoden 2021 loppuun saakka.
- Oli asiakkaiden ja myös meidän yhteinen toive selkeyttää hinnoittelua. Uskomme, että uusi hinnoittelumalli on selkeä kaikkien osalta. Pystymme nyt myös tarjoamaan tiimilaskutusominaisuuden, joka on ollut monen esiintyjän toivoma ominaisuus. Halusimme tukea myös omalta osaltamme haastavassa tilanteessa olevaa esiintymisalaa ja varsinkin pienempiä ja keskisuuria esiintyjiä. Tämän takia päätimme poistaa vuosimaksun myös ensi vuoden osalta ja tehdä Gikkerin kautta keikkailun ja laskuttamisen entistä edullisemmaksi, Paavilainen jatkaa.
Merkittävä muutos palvelun käytössä tilaajille on mahdollisuus perinteiseen laskuun verkkomaksun vaihtoehtona. Aikaisemmin Gikkerissä yrityksillä on ollut mahdollisuus pyytää laskua, mutta nyt tämä mahdollisuus on kaikkien tilausten yhteydessä. Lisäksi lasku kirjataan tapahtumapäivälle ja maksuaikaa on 7 vuorokautta. Esiintymispalvelua ei siis tarvitse maksaa heti varauksen yhteydessä. Sopimus esiintymispalvelusta syntyy pyydettäessä laskua tai maksettaessa verkkomaksupalvelun kautta.
- Olemme saaneet paljon palautetta varsinkin tilaajapuolelta, että esiintymisen maksaminen välittömästi varauksen yhteydessä ei ole hyvä käytäntö. Uskomme, että tämä uudistus tuo joustavuutta maksamiseen ja esimerkiksi ravintolat voivat tehdä useita varauksia, eikä kassaa tarvitse heti tyhjentää palkkioiden maksuihin, Hans Ekroos jatkaa.
Jatkossa kaikki tilaajat voivat siis verkkomaksupalvelun lisäksi pyytää järjestelmässä laskun. Tällöin tilaajalle lisätään laskuun 10 euron toimitusmaksu. Verkkomaksupalvelun (Paytrail) kautta maksaessa tilaajalle tulee esiintymispalvelun hinnan lisäksi mahdolliset verkkomaksupalvelun maksutapalisät.
Alustan tekniset uudistukset valmistuivat marraskuun aikana. Gikkerin käyttöehtoihin voi tutustua tarkemmin tästä.